12 tips voor de thuiswerker
Auteur
Bio

Er komen steeds meer manieren van reizen. Waarom zou je dan vasthouden aan een vervoermiddel? Ik probeer ze gewoon allemaal uit. Zo zoek ik naar de slimste manier van reizen.

Leestijd
5 min.
Publicatiedatum
23-03-2020

Hoe werk je slim en handig thuis? Voor de een ‘n eitje, voor de ander taaie kost. Hieronder wat handige tips.

1. Wees een gewoontedier

Juist met thuiswerken ben je misschien in een keer al je routines kwijt. Geen probleem, maak nieuwe! Bepaal de tijd dat je aan de slag wilt en houd je eraan. Dat is misschien een paar dagen lastig maar daarna is dat het nieuwe ‘gewoon’.

2. Zakelijk of sjofel?

Er is natuurlijk niets mis om thuis in je gewone kloffie te werken of lekker ongewassen in je verwassen sportkleding. Bedenk wel hoe dit staat als je met klanten gaat skypen of via de camera gaat overleggen. Je vertegenwoordigt nog steeds je werkgever. Staan die piekharen en slaapogen echt zo professioneel?

3. Goed meubilair

Wanneer je niet goed zit en de hoogte van je stoel en de hoogte van je werkblad niet goed op elkaar afgestemd zijn, kan je allerlei klachten krijgen. Een aantal tips om stoel, werkblad en scherm goed in te stellen.

  • De hoogte van je stoel is afhankelijk van je lengte. Maar een eenvoudige vuistregel is dat je knieën in een hoek van 90 graden moeten kunnen zitten (Wanneer de voeten plat op de grond staan).
  • De rugleuning van de stoel ondersteunt je gehele rug (dit betekent ook dat je zelf niet op het puntje van je stoel moet gaan zitten!).
  • Je armen zouden losjes naar beneden hangend een hoek van 90 graden moeten kunnen maken op de armleuning van de stoel.
  • Vervolgens stel je je werkblad net zo hoog af als je armleuning (en niet andersom).
  • De bovenkant van het beeldscherm staat recht voor je ogen op een afstand van circa 60 cm.

Wanneer je nu plotseling thuiswerkt en dit nooit eerder hebt gedaan, dan kan het natuurlijk voorkomen dat je stoel, werkplek en scherm allemaal niet zo netjes zijn afgesteld op elkaar. Probeer met bijvoorbeeld stapeltjes boeken onder je werkplek of onder je scherm toch een heel eind te komen. En lukt het niet helemaal, verander dan vaak van positie en beweeg tussendoor zoveel mogelijk.

4. Kies jouw plek

Ineens werk je hele dagen thuis en dat is toch wat anders dan alleen een ochtendje. Van belang is dat het jouw plek is. De een wil met zijn neus naar de muur zitten om niet afgeleid te worden, de ander wil naar buiten kunnen kijken. Wat je kiest maakt niet uit, maar zorg dat het bij jou past.
Probeer evt. een paar plekjes uit voordat je echt kiest. Maak daarna van die plek ook echt jouw WERKplek. Dus maak ruimte om je laptop, pc of andere benodigdheden goed neer te zetten. Ook hier geldt weer: kijk even hoe die werkplek eruit ziet als je gaat skypen.

5. Trek (werk)sprintjes

Juist thuis is het verleidelijk om de pauzes over te slaan en in een keer door te werken. Maar 8 uur geconcentreerd achter elkaar doorwerken is iets voor robots of machines. Dat ben je niet. Maak per dag een werkplan of lijstje. Wat wil je vandaag echt doen en afmaken? Wat is fijn om mee te beginnen? Waar heb je anderen voor nodig en kun je daar vandaag afspraken mee maken?
Calculeer ook in dat je wilt lunchen (sla het ontbijt en het bakje koffie ook niet over). Probeer in ‘sprintjes’ van iedere keer twee uren te werken. Vind je dat teveel? Halveer het dan naar 1 uur. Houd het overzichtelijk voor jezelf en voor je huisgenoten. Zijn je kinderen ook thuis? Maak dan duidelijke afspraken. Nu een uur werken (huiswerk maken), daarna weer even wat anders doen.

6. Duidelijke afspraken intern

Maak met je collega’s duidelijke afspraken waar je aan werkt en wanneer je iets af hebt. Op het werk bespreek je dat vaak tussentijds. Nu heb je die mogelijkheid niet. Wees ook transparant als de opgegeven datum niet haalbaar is. Veel ouders geven hun kinderen nu overdag een paar uren les of helpen hen met huiswerk. Maak je collega’s duidelijk wanneer jij werkt en wanneer jij aan het les geven bent. Dan weten ze ook wanneer ze je kunnen storen.

7. Maak thuis duidelijke afspraken

Wanneer je opeens samen met een partner of huisgenoten samen thuiswerkt kan dat even wennen zijn. Vooral wanneer je samen in een klein appartement woont. Maak samen met je partner of huisgenoten duidelijke afspraak over het gebruik van de beschikbare ruimte. Probeer elkaars videogesprekken of telefoontjes niet te veel in de weg te zitten.

8. Bijgeluiden en kleine potjes hebben grote oren

Bijzondere tijden vragen om bijzondere maatregelen. Op een reguliere werkdag zal je er alles aan doen om de klant niet het verschil te laten merken of je thuis werkt op of de zaak. Echter, nu kan het voorkomen dat niet alleen jij thuiswerkt maar dat ook je drie kinderen thuis zijn van school. Ondanks alle leuke illustraties over vastgeplakte kinderen achter het behang, is de werkelijkheid natuurlijk dat je die wel eens op de achtergrond kan horen. Maak het aan klanten duidelijk wat ze horen. Vaak zal er dan begrip zijn.
Laat echter onverlet dat als er gecommuniceerd gaat worden over bedrijfsgevoelige informatie je natuurlijk een andere, afgesloten ruimte opzoekt. Daar waar je huisgenoten maar ook de buren de informatie niet meekrijgen.

9. Strek je benen

Hoogstwaarschijnlijk beweeg je op een thuiswerkdag veel minder dan op een werkdag. Dat begint er natuurlijk al mee dat je het huis niet uit hoeft om naar je werk te gaan. Probeer dus tijdens de pauzes maar ook tijdens het werk te bewegen. Telefoneren kan vaak ook als je loopt. Hoe klein je kamer ook is, een paar stappen kun je altijd wel zetten. Dus ijsberen maar!

10. Kletsen bij de koffie

Bij het koffieautomaat kletsen we vaak heel wat af. Vaak ook heel nuttig. Zo weet je waar je collega’s mee bezig zijn, maar leef je ook mee met hun wel en wee. Het koffiezetapparaat is nu anders, maar wat let je om elke dag even contact te hebben met een of twee collega’s om te vragen hoe het met ze gaat? Doe dat dan via Whatsapp. Dat is een makkelijk medium en kun je ook naast je neerleggen als je het druk hebt.

11. Help elkaar

Wanneer je werkt is er altijd wel hulp van collega’s dichtbij. Je weet wel die fijne ’nerdy’ collega die je even snel helpt met een ict-probleempje. Of die collega die altijd wel een creatief idee uit haar mouw schudt. Die handige hulp is nu ineens weggevallen terwijl je wel allerlei nieuwe samenwerkprogramma’s moet ontdekken of juist nieuwe ideeën moet ontwikkelen. Laat je collega’s merken dat je er nog steeds bent en ga ruimhartig om met hulpvragen van collega’s. Het is voor iedereen noodgedwongen aanpassen.

12. Stop met werken

Hiermee bedoelen we: stop op tijd met werken. Juist als je thuiswerkt heb je de neiging om maar door te gaan. Doe dat niet. Rond je werk zorgvuldig af. Zet op een lijst wat je morgen gaat doen, zodat je bij de start direct een goed overzicht hebt. Alleen bij dringende gevallen ga je door.

Werk jij nu ook thuis? Dan kun jij ons helpen door mee te doen met de thuiswerkenquete (invullen duurt 2-5 minuten)!

Doe mee!