Efficiënt omgaan met je tijd
Auteur
Bio

Er komen steeds meer manieren van reizen. Waarom zou je dan vasthouden aan een vervoermiddel? Ik probeer ze gewoon allemaal uit. Zo zoek ik naar de slimste manier van reizen.

Leestijd
3 min.
Publicatiedatum
15-04-2020

Ook nu we allemaal thuis blijven lopen er een aantal zaken gewoon door. Denk aan de boodschappen, schoonmaken en de kinderen die aandacht nodig hebben. Daardoor kan het zijn dat je sneller dan normaal wordt afgeleid. Hoe blijf je geconcentreerd terwijl alles zich vanuit een plek afspeelt? Ways2go geeft een aantal tips om efficiënt om te gaan met je tijd.

De kaasschaafmethode

Je werkt aan een groot project (dit kan werk gerelateerd maar ook privé zijn) en ziet door de bomen het bos niet meer. Er moet nog zo veel gebeuren. De kaasschaafmethode houdt in dat een grote klus wordt opgedeeld in kleinere klusjes. Je schaaft de grote klus op in kleine plakjes. Door je grote project op te delen in kleine taken behoud je overzicht van wat er gedaan moet worden, ben je gevoelsmatig minder lang bezig en zie je snel resultaat. Met het toepassen van deze methode krijg je rust in je hoofd en blijkt die grote klus uiteindelijk mee te vallen.

De Pomodoro techniek

Met de Pomodoro techniek leer je op een makkelijke manier hoe je om kunt gaan met afleiding, blijf je beter geconcentreerd en behoud je een overzichtelijke planning. Deze techniek pas je toe door een wekker in te stellen op 25 minuten. Je werkt aan een taak tot de wekker gaat. Vervolgens neem je een pauze van 3 tot 5 minuten en begin je aan een nieuwe opdracht, weer voor 25 minuten en met een korte pauze. Nadat je dit 4 keer hebt gedaan neem je een langere pauze (ongeveer 25 minuten). In deze pauze mag je even iets voor jezelf doen. Je zal merken dat je weer relaxt begint aan je nieuwe taak. Herhaal dit tot je werkdag voorbij is.

De Eisenhower methode

Werk je vaak met een takenlijst maar vind je het lastig om prioriteiten te stellen? Dan is deze methode (vernoemd naar voormalig president Dwight Eisenhower) iets voor jou. Met deze methode sorteer je eerst je taken op belangrijk of niet belangrijk. Vervolgens verdeel je deze taken op dringend en niet dringend. Taken die belangrijk en dringend zijn kun je gelijk oppakken. Taken die belangrijk zijn maar niet dringend, plan je in op een later moment en zijn vaak taken die je zelf moet uitvoeren. Zijn taken dringend maar niet belangrijk? Delegeer ze dan. Het zijn vaak taken die niet door jou uitgevoerd moeten worden. Taken die niet belangrijk en ook niet dringend zijn kun je schrappen of parkeren voor een moment wanneer je meer tijd hebt.

De ALPEN-methode

Met deze simpele methode kun je in korte tijd een takenlijst voor de dag maken. Elke letter van deze methoden staat voor een stap.

  • A: Activiteiten en acties op rij zetten
    Maak een overzicht van de dag door deze in te delen in blokken. Een aantal blokken zijn verplicht, zoals een afspraak of overleg. De vrije blokken kun je zelf invullen.
  • L: Lengte in minuten schatten
    De blokken die je hebt gemaakt zijn verdeeld in tijd. Denk niet alleen aan de taak zelf, maar ook aan reistijd en eventuele voorbereiding en opvolging. Geef per blok aan hoeveel minuten je hier nodig voor denkt te hebben.
  • P: Problemen inschatten
    Er komen op een dag momenten voorbij die je van je werk kunnen afleiden. Je weet dat dit eraan komt, je weet alleen niet wanneer. Houd hier rekening mee in je planning. Maak je planning niet te vol, anders is de kans erg groot dat je niet voorbereid bent op onvoorziene zaken en loop je vast.
  • E: Eindbeslissing nemen (waar jij je tijd in gaat steken gedurende de dag)
    Bekijk in je overzicht op welke taken jij je die dag gaat focussen en ga daarmee aan de slag.
  • N: Nacontrole
    Aan het eind van de dag bekijk je hoe je planning is verlopen. Taken waar je niet aan bent toegekomen neem je mee in de planning van de volgende dag.

Heb jij meer tips? Deel ze met ons!