Ergonomisch thuiswerken
Auteur
Bio

Er komen steeds meer manieren van reizen. Waarom zou je dan vasthouden aan een vervoermiddel? Ik probeer ze gewoon allemaal uit. Zo zoek ik naar de slimste manier van reizen.

Leestijd
9 min.
Publicatiedatum
08-01-2021

Iedereen werkt zoveel mogelijk thuis op dit moment. Dat kan aan de keukentafel, in een speciaal ingericht kantoor, of zelfs vanaf de bank. Alleen niet elke werkplek en houding is ideaal voor je lichaam.  We geven een aantal tips waar je op moet letten als je langere tijd thuiswerkt en dat zo optimaal mogelijk wil doen. Hierbij belast je je lichaam zo min mogelijk. 

Aan een tafel/bureau

Je laptop openklappen vanaf de bank met je voeten op de salontafel, lijkt heel ontspannen. Maar is helaas geen goed plan voor je lichaam. Vooral je nek en rug zijn hier absoluut niet bij gebaat. Ga liever aan een tafel zitten, dit zorgt als snel voor een rechtere houding. 

Het meest ideale is een tafel die in hoogte verstelbaar is. Ontspan je schouders en houd je ellebogen in een rustpositie, oftewel een hoek van 90 graden. Je onderarmen en ellebogen zouden nu het tafelblad moeten raken

Laptop en/of beeldscherm

Het klinkt zo makkelijk, je laptop op tafel zetten, openklappen direct beginnen met werken. Helaas is dat niet zo’n slim plan. Je kijkt constant naar beneden waardoor je je nek en schouders snel overbelast. 

Plaats je laptop of beeldscherm liever op een verhoging zodat het scherm op ooghoogte staat. Dit kan heel makkelijk door je laptop of beeldscherm op een stapel boeken of een doos te zetten. Je zult dan ook een extra muis en toetsenbord nodig hebben. Het toetsenbord plaats je idealiter op ellebooghoogte en zo’n 15-20 centimeter van de rand van de tafel. 

De stoel

Een speciale stoel? Nee joh, gewoon zittend op een eetkamerstoel werkt prima, toch? Helaas, het is iets complexer dan dat. Als je dagelijks maar een uurtje hoeft te werken, kan dat natuurlijk terwijl je op je eetkamerstoel zit. Werk je langer dan dat, dan moet je kijken naar een instelbare stoel. Er zijn twee belangrijke zaken om op te letten: 

  1. De zitting hoger/lager kunnen plaatsen, zodat je met je voeten plat op de grond zit. Kom je niet met je voeten recht op de grond? Dan staat je stoel te hoog. Let er daarnaast op dat je bekken zich iets boven je knieën bevindt en je bovenbenen licht hellen. Anders staat de stoel te laag. 
  2. De rugsteun moet in verschillende hoeken geplaatst kunnen worden. Een hoek van 95-115 graden is ideaal voor je rug. 

Extra’s

Er zijn een paar dingen die extra bijdragen aan je ergonomische werkplek, maar iets minder essentieel zijn. Wat dacht je van een rustige werkplek? 

Wanneer je werkt in de speelkamer van je kinderen, zorgt dat automatisch voor meer prikkels, minder aandacht en een minder goede werkhouding. Als je de mogelijkheid hebt, richt je werkplek dan zo prikkelarm mogelijk in. 

Een andere belangrijke factor is (dag)licht! Wanneer je in een onderbelichte ruimte werkt, knijp je al snel meer met je ogen om te kunnen focussen op je werk. Dit kan zorgen voor onder andere hoofdpijn en een gespannen houding. Daglicht is natuurlijk een ontzettend fijne lichtbron. Kijk anders naar lampen met een neutrale kleur, dus niet te blauw of oranje. 

En als laatste, vergeet niet te bewegen! Wanneer je thuiswerkt, is het gemakkelijk om je lunch en pauzes aan je bureau door te brengen. Kies er bewust voor om toch even op te staan en een rondje te gaan lopen. Je benen strekken en een frisse neus halen, zorgen ervoor dat je lichaam even kan ontspannen en je daarna weer gefocust aan de slag kunt. 

Wat doe jij om je werkplek zo ergonomisch mogelijk te maken?