Fietsen op 1,5 meter afstand
Auteur
Bio

Vrij, snel en bewust reis ik door de stad. Hoe ik dat doe? Door lekker te fietsen, of te wandelen.

Leestijd
2 min.
Publicatiedatum
14-04-2020

Blijf op afstand is nu het advies! Zeker 1,5 meter! Maar af en toe een frisse neus halen is fijn en om gezond te blijven moeten we natuurlijk ook blijven bewegen. En dan is fietsen natuurlijk een prima middel. Om je hoofd leeg te maken, om de boodschappen te doen en natuurlijk ook om naar het werk te gaan. Want hoewel het lijkt alsof iedereen thuiswerkt, blijkt uit een onderzoek van ING dat nog steeds 40% van de mensen locatie gebonden werk heeft en dus elke dag naar het werk gaat. Fietsen in Coronatijd, hoe doe je dat het slimste? Hierbij 8 tips.

  1. Allereerst geldt natuurlijk de “gewone” RIVM-regel. Ben je verkouden, moet je hoesten, heb je koorts? Dan blijf je binnen en ga je ook niet fietsen.
  2. De andere regel luidt dat je je niet in groepjes van meer dan 3 personen bevindt. Het beste is om alleen te gaan fietsen. Dan is het voor jou en voor anderen het gemakkelijkste om op 1,5 afstand te blijven. Wil je echt met zijn tweeën fietsen doe dat dan alleen met je partner. Maar blijf alert op anderen.
  3. Wetenschappers van de KU Leuven en de Technische Universiteit Eindhoven roepen fietsers op om nog meer afstand te houden dan1,5 meter als ze achter elkaar fietsen. Als een fietser niest of hoest, verspreidt hij een wolk van ragfijne druppeltjes die door de slipstream verder reiken dan 1,5 meter. Houd dus een ruime marge aan.
  4. De Duitse minister van Gezondheid pleit er juist nu voor om te gaan fietsen. Bij het fietsen blijf je op grotere afstand van anderen en raak je veel minder oppervlakken aan dan bijvoorbeeld in het OV.
  5. Zoek zoveel mogelijk brede paden op waar je met een bochtje om anderen heen kan fietsen. Waar je andere fietsers maar ook voetgangers niet stoort. Is er een smal fietspad met een wandelpad ernaast dan is het soms bijna onmogelijk om afstand te houden tot andere fietsers maar ook tot de voetgangers.
  6. Verkeerslichten vergen nu een andere opstelling. Kon je je eerst rustig met zijn tweeën of drieën naast elkaar opstellen bij een verkeerslicht, doe dat nu niet meer. Ga achter elkaar staan. Het liefst op het midden van het fietspad zodat je ook hier weer afstand kan houden tot andere fietsers/scooterrijders maar ook tot mensen die op de stoep lopen. Eigenlijk zijn de verkeerslichten nu de plekken waar het het moeilijkste is om 1,5 meter afstand te bewaren. Probeer deze dus zoveel mogelijk te vermijden.
  7. Veilig fietsen is altijd een goede tip, maar nu helemaal. De ziekenhuizen hebben het al ontzettend druk. Zorg dat je daar als verkeersslachtoffer niet naar toe hoeft.
  8. Houd de afstand die je gaat fietsen beperkt. Zeker voor de recreatieve fietser is het goed te beseffen dat de horeca nu dicht is. Dat betekent geen pannenkoek, geen koffie met tosti maar ook geen toilet!
  9. Wees lief voor elkaar. Heb geduld. Erger je niet als andere fietsers niet snel genoeg voor je aan de kant gaan. Samen komen we eruit.