
Wat kost een elektrische fiets?
Fietsen is hot! Dat is goed te zien aan de verkoop van de fietsen. In 2020 werden maar liefst 30% meer fietsen verkocht. Vooral de verkoop van elektrische fietsen (e-bikes) nam enorm toe: inmiddels is de helft van alle nieuwe tweewielers elektrisch.
Die populariteit voor het fietsen komt onder andere doordat bewegen steeds belangrijker wordt. Naast wandelen kan ook fietsen een handige manier zijn om aan je dagelijkse portie beweging te komen. Fietsen naar je werk en fietsen in je vrije tijd is een geliefde bezigheid geworden. In Nederland zijn er meer fietsen dan mensen, namelijk bijna 23 miljoen! Dus de meeste mensen hebben wel de beschikking over een fiets. Maar stel dat je dat niet hebt, of je hebt een ‘ouwetje’ wat kost een nieuwe e-bike dan eigenlijk? We zetten het op een rij.
De aanschafkosten
Vanzelfsprekend heb je elektrische fietsen in verschillende soorten en maten en met verschillende accessoires.
Een standaard e-bike is te koop vanaf gemiddeld €1000. Maar fiets je elke dag grotere afstanden of breng je je kinderen elke dag naar school dan kan je beter een duurdere fiets nemen. De hele dure fietsen kunnen wel oplopen tot een aanschafbedrag van €3000 of meer. Ook boven dat bedrag zijn er fietsen te koop maar dat zijn wel vaak heel speciale merken of met specifieke accessoires.
Voor een standaard goede elektrische fiets waarmee je elke dag zo’n 15 à 20 kilometer naar je werk rijdt ben je circa €2000 kwijt. Daar doe je zo’n 5 jaar mee. Met name de accu is dan aan vervanging toe. Daarom houden we hier rekening met 5 jaar.
Onderhoud
Koop je een nieuwe e-bike dan zal de eerste drie jaar het onderhoud minimaal zijn. Had je vroeger nog wel eens kans op een lekke band, tegenwoordig gaan ook die gemakkelijk (en afhankelijk van het gebruik) 3 tot 6 jaar mee. Dat geldt ook voor de ketting en de remmen. En zoals gezegd een accu gaat ook ongeveer 5 jaar mee. Wil je toch heel goed met je fiets omgaan dan kun je hem natuurlijk een keer per jaar een kleine onderhoudsbeurt geven. Hiervoor ben je ongeveer €50,- kwijt. Of je kunt bij een mobiele fietsreparateur een pechabonnement afsluiten, dat kost ongeveer €35 per jaar. Handig is dat deze naar je toekomt als je een keer stilstaat. Als de reparatie niet ter plekke te verhelpen is word je naar je werk of huis gebracht. Let bij het afsluiten van ene reparatie abonnement wel op of deze ook echt is voor de elektrische fiets.
Als je een klein beetje handig bent, kan je je fiets zelf ook onderhouden. Of je kunt het leren.
Voor onderhoud (inclusief wat materialen) gaan we uit van een gemiddelde van €100 per jaar ofwel €8,35 per maand.
Het slot en accessoires
Fietsen en sloten, ze horen bij elkaar. Niet alleen het slot dat op de fiets wordt meegeleverd. Maar het is ook aan te raden om een goed kettingslot bij te kopen zodat je je fiets aan een hekje of lantaarnpaal kan vastzetten.
Daarnaast is het slim om een goed regenpak te kopen voor “je weet maar nooit” en een paar handige fietstassen aan te schaffen. Alles bij elkaar kost dat je circa €300.
Per maand kost dit dan €5.
Verzekering
Als je een nieuwe fiets koopt, is het aan te raden een fietsverzekering af te sluiten. Deze kun je soms direct combineren met pechhulp, dus kijk even goed naar de mogelijkheden. Maar ook naar de voorwaarden. Een verzekering kost tussen de €80,- en €120,- euro per jaar. Als we daarvan het gemiddeld nemen, dan kost een verzekering €8,35 per maand.
Afschrijving
Bij auto’s en dus ook bij fietsen kijken we ook altijd naar de afschrijving. Ofwel: hoeveel word je bezit minder waard naarmate je er meer mee rijdt en de fiets ouder wordt. Ook op een e-bike zijn de gewone regels voor afschrijving van toepassing, dus maximaal 20% per jaar. Een e-bike van €2000,- is dan na een jaar nog maar €1600,- waard. De afschrijving kost dus per maand €33,20.
Totaal
Wanneer we al deze kosten optellen, komen we op een totaal bedrag van €54,90 per maand. Daarvoor rijd je op een nieuwe, goede en goed verzekerde fiets. Ter vergelijking: een auto kost gemiddeld €366,- per maand en dat is exclusief brandstof. Aan brandstof ben je per maand zo’n €100,- of €150,- kwijt afhankelijk van hoeveel je rijdt. Een gewone fiets kost circa €38,- per maand.