Welke werkgever heeft de mooiste fietsenstalling van Zuid-Holland?
Auteur
Bio

Het ov vind ik ideaal. Want mijn reistijd zie ik als vrije tijd. Hoe chill is dat?

Leestijd
3 min.
Publicatiedatum
10-02-2021

“Wilt u een uitrijkaart?” Vraagt de receptioniste als ik mijn toegangspas inlever. Ze trekt een la open en graait naar een pasje. “Nee dank u”, zeg ik. “Ik ben met de fiets. Ik heb ‘m voor de deur gezet, want ik mocht de parkeergarage niet in.” “Oh, ja”, ze schuift de la weer dicht, “Ik heb het nog even nagevraagd. Collega’s die met de fiets komen, zetten ‘m gewoon op de stoep. Hier voor de deur. De gemeente heeft van die nietjes neergezet. Best handig.”

“Zeker”, zeg ik. De fietser in mij huilt.

Twee nietjes voor de deur is geen fietsenstalling!
Wat dan wel? In een goede fietsenstalling staat je fiets droog en veilig. Het is een plek waar je je dure e-bike een dag neer durft te zetten zonder mega zware kettingsloten eromheen. Een plek waar goede rekken staan. En er is een fietspomp en een stopcontact voor die e-bike. Maar er is meer. We zijn op zoek gegaan naar de werkgever met de mooiste fietsenstalling en we hebben ‘m gevonden. Maar eerst 10 kenmerken van een goede fietsenstalling inclusief mooie praktijkvoorbeelden en dan eindigen we met de winnaar.

1. Het begint bij de plek: vlakbij de ingang

Het goede aan die fietsnietjes hierboven, is de plek. Met een fietsenstalling vlakbij de ingang maak je het de fietser makkelijk. Je beloont de fietsende collega voor goed gedrag. Dus niet ergens achteraf in een hoekje van de parkeerplaats of parkeergarage. Nee, zo dícht mogelijk bij de ingang. Vroeger was dat het privilege van de directie. Nu van de collega die op de fiets komt.

2. Bij voorkeur overdekt

Minder goed aan de nietjes hierboven is het gebrek aan een dak. Hoewel het niet heel vaak regent, is het toch wel lekker om aan het eind van je werkdag op een droog zadel naar huis te rijden. Daphne Huisman geeft les op basisschool De Groeiling in Gouda en is duidelijk over wat zij waardeert aan de fietsenstalling bij haar werkgever: “Ik heb op verschillende scholen gewerkt en deze is af te sluiten door middel van een hek én overdekt tegen de regen!”

3. Je moet de fietsenstalling in kunnen (en uit)

De toegankelijkheid van een fietsenstalling kan een dingetje zijn. Hoe kom je binnen? Gaat de deur vanzelf open? Of moet je ‘m openduwen met je voorwiel terwijl je met 1 hand je stuur vasthoudt en met de andere voorovergebogen je pasje tegen de scanner drukt? En kunnen bezoekers er ook in? Is er een trap en zo ja, kun je die makkelijk op en af? Ook met een fiets? Of is hij zo steil dat je beneden te pletter slaat als je je fiets niet meer kunt houden?

Barbara Olde Bijvank nomineerde de fietsenstalling van de TU Delft, onder andere vanwege die toegankelijkheid: “De fietsenstalling is zo ontworpen dat deze, ook in spitstijden, eenvoudig toegankelijk is. Hiernaast word je persoonlijk verwelkomd door de altijd opgewekte beheerder, die jou wijst op een vrije plek.”

4. Je moet de fietsenstalling ook in durven

Fietsenstallingen, zeker inpandige, kunnen net als parkeergarages best spooky zijn. Een fietsenstalling moet licht, overzichtelijk en veilig zijn. Zodat je er op elk moment van de dag in durft om je fiets te parkeren of op te halen. Denk dus aan de verlichting, de overzichtelijkheid en de toegankelijkheid (kan iedereen zomaar naar binnen?).

Inge van der Riet nomineerde de stalling van de gemeente Gorinchem: “De uitgelezen plaats voor de nieuwe stalling waren de zeven bestaande parkeerplaatsen voor auto’s achter de personeelsingang. Sociaal veilig door de voldoende verlichting, de ingang van de fietsenstalling op slechts twaalf meter van de personeelsingang, binnen het zicht van beveiligingscamera’s.”

5. Rekken die fiets en fietser niet beschadigen

Fietsenrekken, je hebt ze in vele soorten en maten: enkellaags en dubbellaags, nietjes en klemmen. Maar wat is een goed rek? Fabrikanten hebben samen met de Fietsersbond normen opgesteld. Ze noemen hetFietsParKeur. Ze kijken daarbij naar:

  • Gemak bij het plaatsen van de fiets
  • Gemak bij het vastzetten van een fiets
  • Kans op schade aan de fiets
  • Kans op letsel bij gebruiker of passant
  • Kraakbestendigheid
  • Duurzaamheid.

6. Ruimte voor fietsen die anders zijn

In een goede fietsenstalling is voldoende ruimte voor oversized fietsen zoals bakfietsen, ligfietsen en fietsen met van die kratten aan het stuur. Minimaal 10% van de ruimte wordt als cijfer genoemd. Een inventarisatie vooraf naar het aantal te verwachten oversized fietsen kan helpen.

Racefietsen vragen eigenlijk om speciale rekken. Vanwege hun kwetsbaarheid zetten berijders deze meestal niet in standaard fietsrekken. Het liefst zetten ze hun bolide naast hun bureau. Inventariseer vooraf hoeveel racefietsen je kunt verwachten.

7. Laadpunten voor e-bikes

Het aantal werknemers dat met een e-bike reist, neemt toe. Stopcontacten voor e-bikes of oplaadplekken voor accu’s horen daarom thuis in een stalling met uiteraard parkeerplekken voor e-bikes. Carla Jansen werkt bij Teesing in Rijswijk en nomineerde de stalling van haar werkgever: “De fietsenstalling is een ‘gewone’ overdekte fietsenstalling, MAAR omdat er steeds meer collega’s met de elektrische fiets komen heeft het installatiebedrijf een supermooie oplossing gemaakt voor het opladen van de fietsen. We zijn hier bijzonder trots op! Er kunnen in totaal 12 fietsen worden opgeladen.”

8. Het oog wil ook wat

De inrichting van de fietsenstalling bepaalt natuurlijk mede de aantrekkelijkheid ervan, maar ook hoe veilig mensen zich er voelen. Dat blijkt wel uit deze inzending door een medewerker van het Hoornbeeck College in Gouda: “Je fiets droog parkeren en dan ook nog eens met een vrolijk gevoel? Dat kan op het Hoornbeeck College in Gouda. Eerst was het een grauw geheel. Maar sinds kort wordt onze fietsenstalling gesierd door een prachtige kleur, het Hoornbeeck groen.”

9.Gereedschap en een pomp

Een fietspomp en eventueel wat gereedschap om kleine reparaties aan een fiets uit te voeren, maken de fietsenstalling voor werknemers compleet. De TU Delft maakt het helemaal mooi: de hierboven al genoemde stalling op de campus combineert een fietsenstalling met een fietsenworkshop en koffiezaak. Je kunt er heerlijke koffie halen, je fiets kan laten maken of een fiets kan huren.

10. Kleedruimte en eventueel een douche

De meeste fietsende collega’s wonen zo dichtbij dat ze vanaf hun fiets achter hun bureau kruipen. Omkleden is niet nodig. Maar er zijn er ook die van ver komen. Of die hun fietstocht als training gebruiken en op de racefiets komen. Zij willen zich graag opfrissen en omkleden na hun fietstocht. En dat wil jij ook, kan ik je vertellen. Kleedruimte hoort daarom bij een goede fietsenstalling. Een douche is nóg mooier. En denk dan ook aan lockers om kleren in op te bergen.

De fietsenstalling van MN heeft het allemaal

“Het is een feest om in onze kleurrijke en groene fietsenstalling binnen te rijden”, schrijft Pauline Rasterhoff van MN in Den Haag. De winnaar van de verkiezing van de mooiste fietsenstalling van Zuid-Holland heeft zo’n 400 plaatsen, inclusief plekken voor bakfietsen en scooters. De stalling is van alle gemakken voorzien: goed verlicht en met muziek, ruim voldoende laadfaciliteiten voor de elektrische fietsen en scooters, kleedkamers voorzien van douches met handdoeken, doucheschuim en een föhn, droogrek om de natte regenkleding op te hangen, lockers met ventilatie. “En vergeet vooral niet onze lokale fietsenmaker! Hij is er iedere week 1 dag om je fiets een servicebeurt te geven of een snelle reparatie uit te voeren. Komt dit niet uit, dan komt hij graag bij je thuis of op een andere dag (mits je in omgeving Den Haag woont). En niet alleen voor MN, ook de buren zijn welkom. En ben je een keer zonder fiets, dan kan je deze ook lenen, 4 gewone en 2 e-fietsen, al was het maar om aan te wennen.”

MN is dan ook de winnaar van de Mooiste Fietsenstalling bij werkgevers in 2020. Zij kregen naast de eer ook een taart en een beker.