“Collectieve, flexibele en duurzame mobiliteit: er is heel veel meer mogelijk!”

Auto Hoogenboom is een dealer in de Rotterdamse regio voor personenauto’s en bedrijfsauto’s. Maar het is ook een bedrijf dat verder kijkt dan het wagenpark van haar klanten. “We kijken tegenwoordig naar het totaalplaatje, naar hoe we de zakelijke kilometers van onze klanten zo duurzaam mogelijk kunnen maken”, vertelt Egon Otters. “En hoe gek het ook klinkt voor een autobedrijf, soms betekent het dat wij hen adviseren om het wagenpark af te bouwen.” Tegenwoordig is Auto Hoogenboom dan ook een onderneming waar je niet alleen voor auto’s maar ook voor leasefietsen, Shuttel-mobiliteitskaarten en andere innovatieve vervoersoplossingen terechtkunt. “We geloven in vergroening door op een positieve manier steeds meer duurzame opties aan te bieden”, vult Gerlach Doude van Troostwijk aan. “Daarbij worden we gesteund door een duurzaam georiënteerde aandeelhouder, maar ook door onze automerken die steeds milieuvriendelijkere voertuigen ontwikkelen. Het komt mooi samen.”

Veranderende mobiliteitsvraag

Auto Hoogenboom is een bekende naam in de Rotterdamse regio. Met circa 300 medewerkers houdt het bedrijf zich bezig met de verkoop, verhuur, lease en shortlease van de merken Volkswagen, Audi, SEAT en SKODA. Daarnaast worden schadeherstel en onderhoudsdiensten aangeboden en sinds kort dus ook andere mobiliteitsoplossingen.

Dat Auto Hoogenboom zich tegenwoordig met meer dan auto’s alleen bezighoudt, vinden Gerlach en Egon al lang niet meer vreemd. “Natuurlijk zijn we nog steeds een autobedrijf”, legt Egon uit. “Maar juist doordat we een grootstedelijke dealer zijn, zien we dat klanten soms een mobiliteitsvraag hebben die niet met een auto is op te lossen. Zeker in die delen van de stad waar wonen, werken en uitgaan allemaal in hetzelfde gebied plaatsvinden, daar zijn mensen soms veel beter geholpen met bijvoorbeeld een e-bike of een mobiliteitskaart. Het maakt niet uit hoe mensen van a naar b gaan, het gaat om de toegang tot mobiliteit.”

Naar de autodealer voor je leasefiets of je ov-kaart

En zo kan het dus gebeuren dat je als bedrijf, of als particulier, in je zoektocht naar een betaalbare oplossing voor een elektrische fiets bij een autobedrijf terechtkomt. Met het ‘lease a bike’-concept, schaart Auto Hoogenboom zich bij de aanbieders van dit zakelijke fietsplan dat de e-bike voor iedereen bereikbaar moet maken. Voor zakelijke klanten is het een aantrekkelijke oplossing om hun werknemers een duurzaam alternatief te bieden voor hun woon-werkverkeer.

Maar ook is het mogelijk dat je bij Auto Hoogenboom het advies krijgt een Shuttel-mobiliteitskaart aan te schaffen. “Daar zijn wij ook leverancier van”, vertelt Egon. “Shuttel is nu nog een pasje, maar het zal binnenkort ook via de telefoon te gebruiken zijn. Het is een oplossing waarmee werknemers toegang krijgen tot alle vormen van vervoer die jouw werkgever wil aanbieden. Dat kan het traditionele openbaar vervoersaanbod zijn, maar ook een leenfiets, een deelscooter, het lokale taxibedrijf, of wat dan ook. Omdat het gebaseerd is op een ICT-platform, kunnen ook in de toekomst steeds nieuwe mobiliteitsdiensten worden toegevoegd.”

Steeds vaker willen bedrijven het totale vervoersaanbod voor hun medewerkers zo duurzaam mogelijk regisseren, ziet ook Gerlach. “En daarbij kunnen wij een belangrijke rol spelen. Met onder andere Pon als een van onze aandeelhouders, kunnen wij een breed scala aan mobiliteitsoplossingen aan ons aanbod toevoegen. En als er dan een auto nodig is, dan kunnen wij in ieder geval de meest duurzame voertuigen aanbieden.”

Ontwikkeling in elektrische modellen, ook voor bedrijfsauto’s

“Automobiliteit kan gelukkig ook steeds duurzamer”, voegt hij eraan toe. “Als je kijkt naar de producten van onze leveranciers, dan zitten daar enorm veel elektrische en hybride opties tussen. Wat dat betreft, hebben we ook gewoon geluk dat wij samenwerken met fabrikanten die zich ook realiseren dat het anders moet. Want je kunt als autobedrijf wel zeggen ‘wij willen vergroenen’, maar je kunt niet zelf de producten ontwikkelen die dat verhaal ondersteunen. Daarvoor ben je afhankelijk van fabrikanten en stakeholders die samenwerken.”

“Maar juist op dat vlak zijn we heel tevreden over de merken die wij aanbieden”, merkt Egon op. Ook daar waar het gaat om het relatief nieuwe segment van elektrische bedrijfsauto’s. “Dat zijn niet zomaar busjes met een grote batterij erin”, legt hij uit. “Nee, het zijn volledig nieuw ontworpen producten die het mogelijk maken om ook met zware ladingen en aanhangers van a naar b te rijden. Daarbij is het de kunst om deze auto’s ook betaalbaar aan te bieden, want met alle milieuzones die we de komende jaren gaan krijgen, zal de vraag naar dit soort bedrijfsauto’s enorm stijgen.”

Geen dwang, maar positief mogelijk maken

“Wij zijn dus voor mobiliteit, maar we pakken wel onze verantwoordelijkheid”, vat Egon het nog eens samen. En wat geldt voor de klant, dat probeert het bedrijf ook intern te realiseren. Zo heeft Auto Hoogenboom een fietsplan voor haar werknemers waarmee zij tegen een beperkte vergoeding een elektrische of een gewone fiets kunnen aanschaffen.

“Maar ook elektrisch rijden wordt aangemoedigd”, legt Gerlach uit. “Bij onze locaties hebben we laadinfrastructuur geïnstalleerd, onder andere om ervoor te zorgen dat onze collega’s gewoon onder werktijd hun auto’s kunnen opladen. Daarnaast hebben we ook een compensatieregeling zodat ze thuis net zo zorgeloos kunnen laden, ook als er geen openbare laadvoorzieningen zijn. Geen vergroening door dwang, maar wel door het aanbieden van duurzame keuzes en door te verleiden.”

Doelstelling halen en samenwerken

Om de doelstelling van de Rotterdamse Klimaatalliantie Duurzame Mobiliteit te halen, halvering van de eigen CO2-uitstoot voor 2030, zal Auto Hoogenboom zich laten adviseren door Zuid-Holland Bereikbaar. Egon: “Zij gaan ons helpen een scan te maken van onze uitstoot. Op basis van onder andere onze vestigingsplaatsen en de woonplaatsen van medewerkers zullen we dan ook beter kunnen bepalen welke maatregelen raadzaam zijn voor de komende jaren.”

“Wat dat betreft zijn we erg blij met dit Rotterdamse initiatief”, merkt Gerlach op. “Niet alleen omdat we een echt Rotterdams bedrijf zijn – 80 procent van onze medewerkers komt uit de regio evenals het grootste deel van onze klanten. Maar ook omdat ik echt verwacht dat we elkaar wederzijds kunnen helpen en inspireren. Alles wat we samen met andere Rotterdamse bedrijven uitdragen, kan elkaar mooi versterken.”