“Met onze elektrische waterbussen kunnen we bedrijven helpen hun personenmobiliteit te verduurzamen”

Blue Amigo is een zeer veelzijdige dienstverlener in de nautische wereld. Zo levert het bedrijf personeel voor de binnenvaart en de bediening van sluizen en bruggen, maar biedt het ook scheepvaartbegeleiding bij werkzaamheden vanaf het water. Daarnaast exploiteert Blue Amigo ook nog eens diverse veerverbindingen en waterbusroutes in Nederland en België. De beslissing om de Intentieverklaring Klimaatakkoord voor duurzame mobiliteit te ondertekenen past in een verduurzamingsambitie die Blue Amigo zichzelf heeft gesteld. Maar daarnaast denken Dimitri en Robin dat zij ook een deel van de oplossing voor andere bedrijven in handen hebben. Bijvoorbeeld met de elektrische waterbusverbinding tussen Dordrecht en Rotterdam. “Hoe meer autorijders wij in onze elektrische waterbussen krijgen, hoe meer CO2-reductie wij gezamenlijk realiseren.”

Nauw verbonden met Rotterdam

De hoofdvestiging van Blue Amigo ligt in Zwijndrecht. Toch werd de organisatie actief uitgenodigd om deel te nemen aan de Rotterdamse Werkgeversaanpak Duurzame Mobiliteit. “Wij zijn misschien niet altijd even zichtbaar, maar alle Rotterdammers komen ons elke dag tegen”, verklaart Dimitri. “Met onze diensten – bijvoorbeeld de bediening van nagenoeg alle bruggen en sluizen – zitten wij echt overal in de stad.”

“Daarnaast is er een nauwe verbondenheid met zowel Rotterdam als Capelle aan den IJssel, doordat wij heel nauw met de Verkeersonderneming en met de gemeenten hebben samengewerkt aan een nieuwe waterbushalte bij het Rivium”, voegt Robin eraan toe. “En met de elektrische waterbusverbindingen naar Rotterdam, denk ik dat wij in toenemende mate een rol kunnen spelen in het vervoer van personen binnen Rotterdam en de wijdere omgeving.”

Waterbus als alternatief voor de file

De klassieke weerstand tegen personenvervoer over water ligt volgens Robin in het idee van mensen dat het langer duurt. “Maar als je alleen op de tijdsduur let, dan ga je voorbij aan heel veel voordelen”, vindt hij. “Met de boot reizen biedt een stuk beleving die veel mensen prettig vinden. Maar veel belangrijker nog is dat wij de zekerheid bieden van een plek waar je écht fijn kan werken. Als werkgevers zich hiervan bewust zijn, en bereid zijn om te accepteren dat medewerkers hun eerste werkuur, bijvoorbeeld van 9 tot 10 uur, aan boord van onze waterbus maken, dan bied je niet alleen werkcomfort en rustige reistijden, maar behaal je ook nog eens een mooie CO2-reductie.”

De waterreizigers die nu al gebruikmaken van de huidige waterbusverbindingen vinden het prettig om niet in de file te hoeven staan of in een volle trein hoeven te reizen. “En dat zal natuurlijk ook gaan gelden voor de mensen die vanaf januari 2022 gebruik gaan maken van onze elektrische en hybride waterbussen“, verwacht Dimitri. In het geval van de – wat meer toeristisch georiënteerde – verbinding tussen Rotterdam en Kinderdijk, speelt ook nog eens het voordeel dat de afstand hemelsbreed beduidend korter is dan de verbinding over de weg.

10 tot 15 procent minder autorijders in Antwerpse haven

De mogelijkheden voor elektrisch personenvervoer over water zijn nog relatief onbekend onder zowel het algemene publiek, als onder werkgevers. “Maar de potentie is groot”, benadrukt Dimitri. “Nu al zitten wij op zo’n 2 miljoen reizigers per jaar. Dat is omgerekend ongeveer hetzelfde als 150 auto’s die dagelijks op en neer rijden. Daarnaast is het interessant dat wij op termijn zeker nog verder kunnen opschalen. Maar daarvoor zijn we ook afhankelijk van de wensen en medewerking van Provincie en gemeenten. Én de flexibiliteit van bedrijven.”

Een goed voorbeeld van wat hij bedoelt met de ‘flexibiliteit van bedrijven’ is te vinden in de Antwerpse haven. Ook daar exploiteert Blue Amigo een intensief gebruikte waterbusverbinding. “In de haven van Antwerpen hebben wij zo’n 10 tot 15 procent van de autoreizigers aan boord gekregen”, legt Robin uit. “Dat hebben we kunnen realiseren doordat we onze dienstregeling hebben aangepast aan de ploegenschema’s van de havenwerkers. Maar andersom waren bedrijven ook bereid hun werkschema’s hier en daar aan te passen zodat er meer spreiding is in de waterbusverbindingen, zodat iedereen op een rustige manier zijn reis kan maken. Als bedrijven op die manier bereid zijn mee te denken, dan is er heel veel reiscomfort, filemijding en CO2-reductie te bereiken.”

EcoVadis-certificering als aanjager voor duurzame mobiliteit

Tot nu toe gaat het gesprek vooral over de potentiële bijdrage aan de mobiliteitsuitstoot van andere bedrijven. Maar hoe zit het met de eigen mobiliteit van Blue Amigo, als werkgever van 1500 mensen? “Van onze 1500 medewerkers werken er slechts 50 op ons hoofdkantoor”, antwoordt Dimitri. “De rest werkt verspreid door het hele land, tot aan België toe. Iedereen werkt relatief lokaal, op uiteenlopende plekken, en vaak ook op tijdelijke projectlocaties. De kilometers die we daarvoor moeten reizen, proberen we zo efficiënt mogelijk in te plannen. We willen geen medewerkers die bij wijze van spreken langs elkaar heen rijden op weg naar hun werk.”

“De dingen die we zelf kunnen verzinnen, die doen we uiteraard”, voegt Robin eraan toe. “En voor de maatregelen waar we niet zelf op komen, vertrouwen we op een certificeringstraject van EcoVadis waar wij onszelf aan hebben gecommitteerd. Daaruit komen allerlei extra duurzaamheidsmaatregelen. Dat kan gaan over zoiets als de bekers in onze kantine, maar dus ook over mobiliteitsmaatregelen, zoals bijvoorbeeld het stimuleren en faciliteren van fietsgebruik, waaronder ook elektrische fietsen. En aangezien veel brug- en sluislocaties zich op best wel centraal gelegen locaties bevinden, zit daar aardig wat ruimte voor verbetering.”

Duurzaamheid deel laten worden van ons bedrijfs-dna

Een andere manier waarop Blue Amigo over de eigen mobiliteit nadenkt, is onder de paraplu van de transitieprojecten waarmee Rijkswaterstaat groene, of beter, emissieloze bouwplaatsen wil bereiken. Dimitri: “Vaak zijn wij bij grote bouw- en onderhoudstrajecten van Rijkswaterstaat betrokken en leveren wij scheepvaartbegeleiding met onze werkvaartuigen. Op allerlei mogelijke manieren proberen wij daarbij ook onze footprint te verkleinen. Dat betekent concreet dat wij nadenken over allerlei maatregelen, variërend van elektrische dienstauto’s en meer elektrische vaartuigen tot meer gezamenlijke manieren om naar de werklocaties te reizen.”

“We kunnen niet alles in één keer realiseren”, geeft Robin toe. “En soms is het voor ons lastiger om de eigen mobiliteit te verduurzamen dan die van anderen, zoals we bijvoorbeeld in de haven van Antwerpen hebben gedaan. Maar we zijn als Blue Amigo intrinsiek gemotiveerd om stappen te zetten en duurzaamheid deel te laten zijn van ons bedrijfs-DNA. En daarbij staan we ook heel erg open voor ideeën en aanpakken die andere deelnemers van de Rotterdamse aanpak duurzame mobiliteit bereid zijn te delen.”