Elke dag beter, slimmer en duurzamer

Thema’s als duurzaamheid, CO2-voetafdruk, veiligheid, diversiteit en inclusiviteit zijn belangrijke aandachtsgebieden binnen ICT Group. Het goede voorbeeld geven naar klanten en medewerkers hoort daar bij. Zo wordt bijvoorbeeld gewerkt aan de hand van de CO2-Prestatieladder. “We hebben in 10 jaar onze CO2-uitstoot teruggebracht van 6,2 naar 1,5 ton per medewerker per jaar. Het doel is 0,8 ton in 2026.” Peter Lamers is Quality, Health, Safety and Environment manager. ICT Group heeft circa 2.200 medewerkers, het hoofdkantoor staat in Barendrecht.

“De doelstellingen van de Klimaatalliantie Duurzame Mobiliteit sluiten goed aan bij de doelstellingen die ICT Group heeft gesteld op het gebied van duurzaamheid en mobiliteit. Vaak gaan duurzaamheid en bereikbaarheid hand in hand, zo ook bij ons. We willen onze CO2-uitstoot verminderen én Nederland bereikbaar houden. De stappen die we zetten dragen daar aan bij. Met het partnerschap willen we graag onze kennis delen en tegelijkertijd willen we weer van anderen leren. Hoe pakken jullie zaken aan? Hoe kunnen samenwerken en elkaar verder helpen?”

Scan eerste hulp bij wetgeving
“Met de mobiliteitsmakelaar is afgesproken dat we starten met het uitvoeren van een scan. Dat is een handig hulpmiddel en een eerste start bij de nieuwe wetgeving. Vanaf januari gaat het besluit CO2-reductie werkgebonden personenmobiliteit in werking. Dan moeten, en vooral willen we de gegevens op orde hebben. De uitkomsten van de scan helpen ons om de rapportage compleet te krijgen. Van leaseauto’s kennen we de data vaak wel maar van het woon-werkverkeer hebben we op dit moment minder inzichten.”

Het bieden van toegevoegde waarde
De ICT Group richt zich al 45 jaar op duurzame groei door klanten toegevoegde waarde te bieden met bewezen oplossingen. Daarmee sluit ICT Group aan op de ambitieuze doelstellingen van hun moederbedrijf NPM Capital. Hun visie luidt dat bedrijven die geen positieve bijdrage leveren aan milieu en maatschappij geen toekomst hebben. Lamers: “We hebben in 10 jaar onze CO2-uitstoot teruggebracht van 6,2 naar 1,5 ton per medewerker per jaar. Het doel is 0,8 ton in 2026. We zijn actief in de Benelux, Bulgarije, Zweden, Duitsland en Portugal en onze klanten zijn afkomstig uit de automotive, machine- en apparatenbouw, haven- en distributie logistiek, pharma en chemie, food en beverages. Daarnaast richten wij ons binnen het publieke domein op de infrastructuur en het openbaar vervoer. Zo maken we voor ProRail de software die de treinen aanstuurt. Onze ambitie is om de wereld elke dag beter, slimmer en duurzamer te maken.”

Richtlijn thuiswerken: fifty-fifty
Lamers: “Sinds corona werken veel medewerkers thuis, dat bespaart de meeste kilometers en de meeste uitstoot. Er is een richtlijn waarbij we uitgaan van fifty-fifty op kantoor en thuis. Vaak zie je dat teams met elkaar afspreken om op dezelfde dag op locatie te werken om elkaar te ontmoeten. Ook merk je dat de vaste start- en eindtijden zijn losgelaten. Flexibele werktijden maken het mogelijk de spitstijden te mijden. In coronatijd werd er helemaal niet gevlogen en nu zie dat er een soort inhaalslag plaatsvindt om de buitenlandse collega’s persoonlijk te ontmoeten en vice versa. We gaan ervan uit dat dat volgend jaar weer normaliseert.”

Elektrisch of plug-in hybride
“In het zakelijke verkeer hebben de medewerkers die veel op pad moeten naar klanten of die in projecten werken een leaseauto. Toekenning van een auto is functie gebonden. Ons wagenpark telt zo’n 600 auto’s. Sinds januari 2022 is het beleid dat we alleen nog elektrische of plug-in hybride auto’s aanschaffen. Per half jaar bekijken we of de plug-in auto’s al van de lijst af kunnen en we alleen nog e-auto’s aanschaffen. Tenslotte is 70 % van de uitstoot nog steeds afkomstig van de fossiele brandstof van auto’s, dus daar willen we zo snel mogelijk vanaf. Uiterlijk 2025 komen er geen nieuwe plug-in hybrides meer bij, maar liever zien we dat eerder. De elektrische auto’s worden geladen met groene stroom en ook onze kantoorpanden gebruiken 100% groene stroom.”

Stimuleren ov en fiets
“Waar mogelijk situeren we onze bedrijfspanden zo dicht mogelijk bij een trein of ov-locatie. Daarmee stimuleren we het ov-gebruik. Er zijn per locatie andere mogelijkheden.

In Nieuwegein staan er zakelijke deel e-bikes om naar het centrum van Utrecht te fietsen. In regio Amsterdam hebben we met anderen het initiatief ‘goinGDutch’ gelanceerd om de bereikbaarheid en mobiliteit in steden te verbeteren: naast dat je een fittere beroepsbevolking krijgt, verlaag je ook de CO2-uitstoot.”