Floor

Mijn naam is Floor en ik ben sinds augustus 2020 werkzaam voor Turn Business Improvement. Vanuit Turn werk ik veel voor het platform Samen Bereikbaar en ben -mede om die reden- altijd op zoek naar alternatieve mobiliteitsoplossingen. Daarnaast woon ik relatief ver van mijn werk en ik wil mijn woon-werk reizen graag met het openbaar vervoer maken omdat dit duurzamer is.

Door corona ben ik -zoals veel werknemers- meer gaan thuiswerken. De dagen dat ik toch naar Turn reis ben ik meer met de auto gaan doen om besmettingsgevaar te beperken. Het is stiekem mooi meegenomen dat de auto flexibeler is en het scheelt me daarnaast ook nog eens reistijd. Op mijn reisafstand van 80 km (enkele reis) bespaar ik met de auto een half uur ten opzichte van het OV, als het meezit. Want, de trein heeft ook nog wel eens vertraging… (zoals Jörgen Raymann zegt: “Treinen rijden immers niet op tijd, maar op de rails…”).

Lekker betoog voor de trein, niet? Maar het wordt nog erger…

Kosten

Ik krijg per dag dat ik naar kantoor kom een reiskostenvergoeding van € 15,20. Als ik op die dag met de trein heen en weer reis (de 2e klas vol tarief), betaal ik € 34,40. En hoe leuk ik de trein ook vind, de € 19,20 die ik elke dag moet bijleggen doet dan wel een beetje pijn…

Dat verhaal wordt echter anders als je daar autokosten tegenover zet. Volgens de ANWB kost een kleine auto € 0,31 per km inclusief onderhoud, verzekering, afschrijving e.d. Het op en neer naar kantoor rijden kost me dan (160 km x €0,31) € 49,60. Als ik daar de € 15,20 reiskostenvergoeding van af trek, moet ik zelf € 34,40 per dag bijbetalen.

Dat is inderdaad net zoveel als wat ik zonder reiskostenvergoeding kwijt zou zijn voor een 2e klas kaartje bij de NS…. Anders gezegd: met de trein bespaar ik elke (reis)dag € 15,20! En reis ik duurzamer. En kan ik onderweg werken!

Ik moet zeggen dat ik best schok van deze ‘werkelijke’ kostenberekening. Een auto blijkt daarmee veel duurder dan de kosten die ik in mijn hoofd had.

Dus da’s goed nieuws, maar het wordt nog beter…

NS-abonnement

Ik ben eens gaan kijken naar de verschillende abonnementen die de NS aanbiedt, voor als ik straks na corona weer vaker naar Turn reis. Wanneer ik uitga van een ‘Dal vrij’- abonnement, kan ik, als ik buiten de spits incheck, ‘gratis’ reizen. Dit abonnement kost € 105,00 per maand in plaats van € 412,80 (!) aan losse kaartjes.

Ik ben door dit abonnement wel minder flexibel omdat ik rekening moet houden met de spitstijden. Daarom heb ik met Turn afgesproken dat zij het abonnement betalen en ik in de trein mag werken. Dat levert dus een win-winsituatie: zij zijn minder reiskosten kwijt en ik kan mijn reistijd efficiënt benutten. Zou ik wel alle flexibiliteit willen dan moet ik een ‘Altijd Vrij’-abonnement aanschaffen en dat is met een prijs van € 356,00 per maand een stuk duurder. In dat geval zou ik weer zelf geld bij moeten leggen.

Op naar hybride thuiswerken


Net als vele bedrijven in Nederland is mijn werkgever voornemens om na de coronacrisis in een hybride vorm thuis te blijven werken. Ik heb daarom opnieuw een berekening gemaakt om te kijken of bij twee dagen per week reizen het nog steeds voordeling zou zijn met een ‘Dal Vrij’ abonnement. En ja, zelfs dan is mijn werkgever nog steeds € 16,60 per maand voordeliger uit. Ik moet dan nog steeds inleveren op flexibiliteit maar ik hoef tenminste niet in de file te staan en kan ik de trein werken (kopje thee erbij, af en toe naar buiten kijken).

Hoeveel kost je woon-werk reis?


Ik denk dat naast mij, er meer mensen zijn die zich niet realiseren hoeveel hun woon-werk reizen daadwerkelijk kosten als ze de auto pakken. Zelfs met hybride thuiswerken kan het nog rendabel zijn. Voor mij is het daarom wel duidelijk, ik stap straks lekker in de trein. Ik ben een ochtendmens, dus vroeg opstaan vind ik geen probleem, dan ben ik tussen 8.15 en 15.30 op kantoor en de rest werk ik in de trein.

Geef de trein een eerlijke kans


Ik zie de trein als een comfortabele flexplek waar ik rustig wat kan werken voor of na mijn kantoordag. Ik kom fris op mijn werk aan omdat ik me niet hoef te focussen op autorijden. Ik kan lekker rustig wakker worden terwijl Nederland aan mij voorbijraast. Ik zou zeggen: pak eens de trein en oordeel wanneer je het echt uitgeprobeerd hebt, met alle voor- en nadelen. Dan scoor je gelijk wat karma-punten omdat je duurzaam bezig bent.