interview Mark Holleman

Mark werkt sinds enkele maanden in het centrum van Rotterdam. Als het even kan legt hij een deel van deze woon-werkrit van 22 kilometer af per fiets. “Toen ik van baan wisselde, nam ik mijzelf voor om met de fiets naar het werk te gaan. Voor ik het wist was het winter en was ik nog steeds niet op de fiets gestapt. In maart heb ik dan toch een paar keer de elektrische fiets gepakt en dat was goed te doen. Eigenlijk wilde ik ook gelijk een work-out en ben daarom overgestapt op de racefiets. En als straks de Heinenoordtunnel er uit ligt, dan is fietsen voor mij toch het beste alternatief.”

“Met lekker weer probeer ik de helft van mijn ritten op de fiets te doen en de helft met de auto. Het is dat ik niet kan douchen op mijn werk, daarom laat ik me ’s ochtends afzetten en stippel ik op de terugweg een langere route uit. Ik fiets vaak alleen, maar soms ook met collega’s, mijn vader en broer. Laatst fietste ik naar huis en kwam ik een fietser tegen die op hetzelfde tempo fietsten als ik. We hebben 10 kilometer gepraat over fietsen. Dat zijn leuke dingen.” aldus Mark.

Maar wat maakt het racefietsen dan zo leuk? “Eigenlijk trok een racefiets mij niet echt. Totdat ik een keer een rondje mocht rijden op de fiets van een ander. Ik doe al een lange tijd aan hardlopen en zag dat ik op de fiets met inspanning van mijn eigen lichaam een stuk verder kon komen en meer van de omgeving kon zien. Met hardlopen ben je meestal na 10 kilometer wel klaar, terwijl je op de fiets echt door het land kan trekken. Daarnaast is een racefiets voor iedereen. Of je een goede conditie hebt of niet, er is voor iedereen een eigen uitdaging. Ik houd met een fietscomputer bij hoeveel ik fiets en dat probeer ik steeds te verbeteren. Ik wil echt de maximale snelheid uit mijn fiets halen. Dat doe ik overigens wel alleen wanneer het licht is. Ik woon zelf dicht bij de polders en er zijn veel slechte wegen op de route. Wel heb ik mezelf voorgenomen om vanaf dit najaar tijdens de donkere dagen en wanneer ik ’s ochtends niet afgezet kan worden vaker de elektrische fiets te pakken.”