"Bij het wegrijden voel je de acceleratie"

“In mijn werk adviseer ik bedrijven en organisaties over een slimmere en duurzame manier van reizen. De speed pedelec is een mooi alternatief voor de auto wordt altijd gezegd. En dat wilde ik zelf ook wel eens ervaren. Door de actie Snelle Managers Estafette kreeg ik die kans en heb die met beide handen aangegrepen. Hierdoor kan ik nog beter uitdragen voor wie dit een goede oplossing is.” Jan Breugem is teamleider en programmamanager bij Bereikbaar Haaglanden en Rijnland. Doordat een van de managers onverwachts uitviel had hij de mogelijkheid de Speed Pedelec uit te proberen. De actie Snelle Managers estafette wordt mede mogelijk gemaakt door JUIZZ.

Breugem heeft als fervent racefietser de nodige ervaring met fietssnelheden en dat herkende hij direct op de speed pedelec. “Je rijdt ongemerkt hard. De fiets is heel stil en ondersteunt dermate goed gedoseerd dat je die snelheid eigenlijk niet in de gaten hebt. Behalve na het wegrijden, bijvoorbeeld bij een stoplicht, dan voel je echt de acceleratie. Ik was positief verrast door het gemak van het stil, duurzaam en snel afleggen van behoorlijke fietsafstanden en door de stabiliteit van de fiets. Het voelt heel gecontroleerd. Fijn was ook dat de bijgeleverde tas voldoende groot was om een behoorlijke laptoptas en oplader mee te nemen. Wel zet ik er vraagtekens bij of dit een fiets is voor in de stad. Daar heb je nu eenmaal veel stoplichten en hobbels en dat doet de voordelen van de fiets teniet en het versterkt ook de nadelen: het is een zware fiets en elke keer weer ‘aanzetten’ zorgt dat je snel gaat transpireren. Dat laatste is sowieso een aandachtspunt Meestal reed ik ongeveer een afstand van 30 kilometer met een snelheid van 35 kilometer/per uur in zakelijke kleding. En eigenlijk moet je dat niet doen. Doordat ik goed meetrapte en er regelmatig harde wind stond, kom je bezweet aan. Dan kan je beter sportkleding aandoen en op de plek van bestemming omkleden.”

Soepel laden

Wanneer het mijn eigen fiets zou zijn zou ik vooraf veel aandacht besteden aan een goed passende helm. Nu zat dat met mijn bril niet comfortabel. De snelheid waarmee je kan reizen vraagt wel oplettendheid ten opzichte van je mede weggebruikers. Zij horen je niet aankomen en/of verwachten deze snelheid niet. Ik ben dit wel gewend maar kan me voorstellen dat iemand anders dit zomaar in de problemen kan brengen.

Het opladen ging verder soepel. Ik ben heel blij dat ik deze ervaring heb gehad en kan nu goed inschatten voor welk type bedrijven, medewerkers en routes dit geschikt is. Zeker als mensen relatief ver weg wonen is zo’n fiets een meerwaarde boven de auto omdat je toch lekker in beweging bent. Ook is het een geschikt vervoermiddel voor korte zakelijke ritten waarbij je je zakelijke kleding draagt. Financieel/fiscaal vraagt dit wel een goede en heldere regeling. Het aanschafbedrag is nu denk ik voor veel potentiële gebruikers een te grote hindernis. Maar via leaseregeling of iets dergelijks is het wel beter haalbaar.”

Tips:

  • Monteer een lichte en minimale kettingbeschermer. Nu kwam toch een keer mijn broekspijp in aanraking met de ketting. 
  • Plaats het display meer naar voren. Nu moet je echt naar beneden kijken.
  • Is het mogelijk het comfort van de handvatten aan te passen?
  • Verrassend: de fiets is wel erg zwaar, maar bij het fietsen heb je dat helemaal niet in de gaten.