"ParkNBike in plaats van songfestival"

Geen songfestival dit jaar voor de Ahoy, wel een noodhospitaal en een deelvervoer hub. Flexibiliteit zit deze grote Rotterdamse evenementenorganisatie in het bloed. En dat merk je aan alles. Binnen een week was een concept bedacht en uitgevoerd om een hub met deelvervoer in te richten, om zo knelpunten in het ov op te lossen en de Rotterdammer van dienst te zijn.

Dit zou het mooiste jaar van Ahoy worden: de feestelijke opening in september van het nieuwe RTM Stage, een unieke zaal die ingezet kan worden als auditorium en als concertzaal. De organisatie van het songfestival, hét ultieme event dat wereldwijd aandacht krijgt om vervolgens op te trekken naar januari wanneer het 50-jarig bestaan wordt gevierd. Allemaal hoogtepunten. Maar toen kwam de lockdown en smolten alle bijzondere evenementen weg als sneeuw voor de zon. Ellery Landheer-Van der Schraaf is coördinator Mobility & logistics. “Een complete desillusie, maar we zijn er niet in blijven hangen. Ahoy heeft vanaf het begin van de crisis aan gemeente Rotterdam de helpende hand geboden. Al na een maand werd een deel van onze ruimtes omgebouwd tot noodhospitaal voor licht zieke mensen die door omstandigheden niet thuis konden blijven. Doordat het virus op tijd ingedamd is, was deze extra capaciteit niet nodig maar we waren er wel op ingericht.”

Hub voor deelvervoer ParkNBike

“Flexibiliteit en het aanboren van nieuwe zaken zit in ons DNA,” zegt Landheer. “Ook al is alles plots weggevallen uit de agenda’s, dan nog maken we er wat van. Samen met de RET hebben we nu de ParkNBike opgezet. Vanaf 18 mei konden onze buurbedrijven al bij ons parkeren. We hebben ruimte voor 2000 auto’s en dat kan indien nodig worden opgeschaald. Vanaf 1 juni staat er op ons voorplein ook een deelmobiliteit hub, de ParkNBike. Je kunt er voor €4 per dag (met een abonnement €3) parkeren om vervolgens fietsen, e-bikes en e-scooters van Check, Donkey Republic, Felyx en GO Sharing te huren om de stad in te gaan. De beschikbaarheid kun je van tevoren controleren via de RET Real Time App en het gebruik van het deelvervoer verloopt via de app van de aanbieder die de reiziger kiest. De vervoerders stemmen het aanbod af op drukke punten in het ov. Zo wordt het ov van de RET alleen gebruikt door reizigers voor wie dat noodzakelijk is.”

Hub biedt veel voordelen

“Zo’n hub biedt enorme voordelen,” somt Landheer op. “Het ontlast het openbaar vervoer, het biedt veilig vervoer wanneer je nu naar je werk moet, je vermindert de kans op besmetting, je bent lekker in de open lucht en je hebt beweging, er is de mogelijkheid om een deel met de auto te rijden en vervolgens verder de stad in te gaan met deelvervoer, je komt fris op de plek van bestemming en er is een vermindering van het aantal auto’s in de stad wat de luchtkwaliteit ten goede komt. De deelmobiliteitshub past ook goed in de duurzaamheidsgedachte van Ahoy waarin een mooie, groene en gezonde stad centraal staat.”

Lobbyen

Samen met de brancheverenigingen en de evenementenbouwers is een lobby naar de minister op gang gekomen over wat wel en niet kan in onze sector. “Een vakbeurs met eenrichtingslooproutes zou naar ons idee goed te doen zijn. Vergeet niet dat we altijd al bezig zijn met crowd management. Ook dat is ons vak. Een concert is in de oude vorm lastig, maar er zijn nieuwe vormen mogelijk. En daar willen we naar op zoek. Een drive-in bioscoop is naar ons idee zeker haalbaar, natuurlijk eentje waarbij er vooraan ook plaatsen zijn voor fietsers!” Landheer heeft het allemaal al bedacht en ziet het voor zich. Het liefst stroopt zij vandaag nog de mouwen op om de plannen te realiseren.