Patrick vertelt over zijn opvallende e-bike

Wekelijks spreken we vanuit Ways2go met iemand die dagelijkse fietst. Dat kunnen korte stukken zijn, of juist lange fietstochten. Op een bijzondere fiets of juist op gewone stadsfiets. Deze week spraken we met Patrick, die vertelde over zijn opvallende e-bike.

Patrick werkt in Rotterdam en woont in Delft. Hij legt dit traject het liefst met zijn e-bike af. “Het lijkt op een vouwfiets, maar daar is ‘ie veel te zwaar voor. Voordeel is dat hij wat compacter is, waardoor hij thuis veilig in de gang past. Dat kan niet met een gewone e-bike. Ik heb deze fiets gekocht toen ik verhuisde naar Delft en mijn woon-werkrit op de fiets wilde afleggen. Dat deed ik de eerste paar keer op een stadsfiets, maar dat viel mij toch erg zwaar. Ik heb wel 2 stadsfietsen staan. Een hier in Delft een in Rotterdam voor kleine stukjes. Daarnaast heb ik ook een vouwfiets, maar die heb ik eerlijk gezegd nog niet gebruikt.”

Inmiddels heeft Patrick de fiets zo’n vier jaar in zijn bezit. “Ik heb nog niet de accu hoeven te vervangen. Van Rotterdam naar Delft redt ‘ie net. Inmiddels heb ik alweer zo’n 15.000 km afgelegd door vooral naar het werk te fietsen. Het is geen praktische fiets om mee te nemen in het OV, al denken mensen dat wel. Maar doordat je zonder moeite onderdelen kunt afkoppelen, past hij wel weer makkelijk in de auto. Als mijn auto onderhoud nodig heeft, dan neem ik mijn auto mee en ben ik toch mobiel.”

Maar waarom dan deze e-bike? “Eigenlijk had deze fiets alles wat ik zocht. Ik had echt een hekel gekregen aan die kettingen die snel weer gespannen moeten worden. Of ja, als je lang wacht breken. Nu heb ik een riem aandrijving. Dat is echt slijtvast waardoor je er geen omkijken naar hebt. Misschien moet je hem eens bij de 50.000 km vervangen, maar ik weet niet of ik deze fiets dan nog heb. Het belangrijkste voordeel is misschien wel de versnelling, dat is een variabele versnelling. Dus je hebt geen standen, maar het gaat traploos. Ik heb zelf nog een zadelvering laten plaatsen. Dat fietst een stuk comfortabeler.”

Als Patrick wordt gevraagd voor wie de fiets bestemd is omschrijft hij het als een forenzen fiets. Met de bak die je op kunt klikken kun je nog spullen meenemen, maar eigenlijk gebruik ik dat niet. In Delft gebruik ik vooral de benenwagen. Ik woon in het centrum, dus dan kun je veel lopend doen.”

En heb je dan ook nog bepaalde gadgets? “Ik heb als extra controle een spiegel op mijn fiets en een helm, maar die heb ik niet altijd op. Daarnaast heb ik altijd mijn zonnebril bij me en iets te eten. Ik heb ooit een keer meegemaakt dat ik na een lang stuk fietsen duizelig werd van honger, daar heb ik wel van geleerd.”

Tot slot vragen we Patrick naar wat hij ongeveer kwijt is aan zijn fiets. “Het is een duur merk maar gelukkig kon ik deze met flinke korting kopen. De fiets krijgt jaarlijks een beurt. Als daar geen gekke zaken uit komen dan kost dat zo’n €60,-. Remblokjes gaan 5000 km mee en de banden zelfs 10.000km. Daarnaast heb je nog je verzekering, maar al met al valt het dus mee wat je per maand kwijt bent en het is altijd goedkoper dan met auto of OV.”