Wat gebeurt er wanneer je 100 Rotterdammers uitdaagt de auto vier maanden te laten staan en ze een budget geeft om andere vervoermiddelen te proberen? De Verkeersonderneming en de gemeente Rotterdam zochten het uit!
Rotterdam MaaS-beleving
MaaS, Mobility as a Service, houdt in dat je je reis kunt plannen, boeken en betalen via één app. Via de Rotterdam MaaS beleving deden 100 Rotterdammers mee aan het experiment om MaaS te proberen. Deelnemers, van verschillende leeftijden, culturele achtergronden en uit verschillende wijken van Rotterdam, kregen vier maanden lang € 200 per maand om gebruik te maken van het ov, deelvervoer en de watertaxi.
Na de testperiode kregen alle deelnemers het aanbod om nog twee maanden gebruik te maken van het aangeboden vervoer. Er waren twee opties: Het Pay as you Go abonnement, waarmee reizigers 25% korting kregen op alle reizen, of een bundel van €50, €100, €150 of €250, maar dan met 50% korting. Van de 100 deelnemers hebben 76 mensen besloten in te gaan op dit aanbod! Meer dan de helft koos voor een bundel en 30 deelnemers kozen voor het Pay as you Go abonnement.
De conclusies
Inkomen beïnvloedt reisgedrag
Deelnemers met een hoger inkomen hebben vaker een auto dan deelnemers met een lager inkomen en maakten tijdens het experiment ook meer gebruik van duurdere vervoermiddelen zoals de deelauto en de trein.
Mensen met een lager inkomen hebben vaker gebruik gemaakt van de tram, metro en bus. Daarnaast hebben ze minder budget gebruikt, omdat ze aangeven geen vervoermiddel te gebruiken als het niet echt nodig was. Wel gaven ze aan meer gereisd te hebben dan normaal.
Autogebruik gaat sterk omlaag
Maar liefst 70% van de deelnemers is anders gaan reizen en zelf 80% van de autobezitters heeft voor andere vervoermiddelen gekozen! De meeste autobezitters zijn niet direct overgestapt op een deelauto, maar hebben ook andere vervoermiddelen geprobeerd. De helft van de automobilisten is helemaal van de auto afgestapt als belangrijkste vervoermiddel en twee deelnemers gaven zelfs aan hun auto verkocht te hebben na het experiment!
Deelvervoer wordt vooral uitgeprobeerd en als ‘extra’ gezien
Wat opviel is dat het deelvervoer minder populair is na het experiment. Tijdens het experiment werd de helft van het budget uitgegeven aan deelvervoer, maar na het experiment daalde dit met 85%. De belangrijkste reden was dat ze het zonde vinden om geld uit te geven aan deelvervoer als ze ook een eigen fiets kunnen gebruiken of een goedkoper ritje met het ov kunnen maken.
Denken over reizen met meerdere vervoersmiddelen is lastig
Een belangrijke conclusie van het experiment is dat het combineren van meerdere vervoermiddelen voor één reis niet veel wordt gedaan. Er wordt telkens teruggevallen op dezelfde vervoermiddelen, zoals de trein en fiets. Een combinatie die amper voorkomt is het ov en de deelauto. Mensen zien de deelauto als een complete vervanging van een rit met het ov.
Zelf eens wat nieuws proberen? Rotterdammers kunnen nu een Probeerpas aanvragen. Hiermee kan gratis 2x 4 weken de voordelen van het openbaar vervoer worden ervaren. Ook voor andere regio's in Zuid-Holland hebben we natuurlijk een mooi (probeer)aanbod.