Verslag lunch & learn webinar ‘Let’s talk about money.”

De prijzen voor gas en elektra stijgen en mede daardoor rijzen de mobiliteitskosten de pan uit. Dat merkt u als werkgever. De kilometervergoeding wordt straks verhoogd van €0,19 naar €0,21 of €0,23 per kilometer. Dat gaat u als bedrijf merken. Maar ook voor medewerkers is het steeds lastiger om hun mobiliteit te betalen. De kranten staan bol van de doemscenario’s. En toch kan het anders en beter. Daar hebben we het vandaag over met concrete voorbeelden.

 

Moderator Bert van Rijssen opent het webinar en heet iedereen hartelijk welkom bij deze lunch & learn webinar van Zuid-Holland Bereikbaar. Een bijzonder welkom aan onze sprekers: Marian Westerbeek, HR adviseur bij Hoek en Blok en Phlip Boswinkel, projectontwikkelaar en directeur Local.

De mobiliteitskosten zijn een actueel thema. De kosten voor gas en elektra en dus ook voor mobiliteit stijgen enorm, en ook de prijzen van de boodschappen gaan fors omhoog. Daar heeft u als werkgever zelf mee te malen maar ook uw medewerkers hebben daar veel last van. De vraag is of en hoe je als werkgever medewerkers daarbij kunt helpen. We starten met een aantal vragen.

Vragen en stellingen.

  1. Nu de kosten de pan uitrijzen staan er dagelijks klagende medewerkers aan het bureau:
    Ja, 23%
    Nee, 77%

  2. Ons bedrijf bereidt zich al voor op de verhoging van de vrijgestelde kilometervergoeding:
    Wat is dat? 9%
    Zeker, we zijn er klaar voor. 9%
    We zijn ons aan het oriënteren. 82%

  3. Hoe ondersteunen jullie je medewerkers met de stijgende kosten?
    Niet, dit is voor hun eigen rekening. 0%
    Minimaal, het kan beter. 56%
    Iedere medewerker kan een keuze maken in vergoedingen die bij hem/ haar het beste past. 22%
    Volledig. 22%

  4. Waarmee kunnen jullie de medewerkers ondersteunen?
    Kosten besparen door duurzamer te leven (en tegelijk fitter te worden). 67%
    Kostenbesparing door CO2 te reduceren. 22%
    Ik denk niet dat we dit kunnen. 33%

  5. Reiskosten:
    Daar leg je als medewerker op toe. 60%
    Daar kun je als medewerker aan verdienen. 0%
    Komen precies goed uit. 40%

Trends naar duurzamer mobiliteitsbeleid
Marian Westerbeek is van Hoek en Blok, accountancy voor het Midden- en Kleinbedrijf. Hun motto is: ‘Rust en ruimte om te ondernemen. Daar doen we het voor’. Binnenkort krijgt de HR tak een nieuwe naam: QuatroHR.

Westerbeek heeft 7 trends naar een duurzamer mobiliteitsbeleid omschreven. https://www.hoekenblok.nl/kennis-en-actualiteiten/zeven-trends-voor-een-duurzamer-mobiliteitsbeleid

  • Trend 1: Zoektocht naar flexibiliteit. De medewerker zoekt flexibiliteit, wil zelf zijn vervoer bepalen en met een mobiliteitsbudget is dat mogelijk.
  • Trend 2: Vergoeding per dag. Dit is kostentechnisch gunstig want dan betaal je alleen de werkelijk gemaakte ritten. Bij milieuvriendelijke kilometers kun je een hogere vergoeding verstrekken.
  • Trend 3: Van bezit naar gebruik. Met name relevant in de steden. Het stimuleren van ov, deelfiets, deelscooter, deelauto. Dan is er geen vaste kilometervergoeding.
  • Trend 4: Keuzereizigers. Medewerker wil per dag bepalen hoe / of hij reist. Ook dan is er geen vaste kilometervergoeding.
  • Trend 5: Duurzame CO2 Wet- en regelgeving zal duurzaam reizen stimuleren.
  • Trend 6: Leaseauto op zijn retour. Het wagenpark leidt tot hoge kosten en CO2 Leaseauto’s worden vanaf 2025 volledig elektrisch.
  • Trend 7: Welzijn hoog op de agenda. Steeds vaker gaat het om duurzaam, fit en vitaal. Het stimuleren van e-bike/fiets hoort daarbij.

Groene arbeidsvoorwaarden zijn een andere ontwikkeling om onderscheidend te zijn in een krappe arbeidsmarkt én om klimaatdoelstellingen te behalen.

https://www.hoekenblok.nl/kennis-en-actualiteiten/onderscheid-je-op-de-arbeidsmarkt-met-groene-arbeidsvoorwaarden/
Bij een groene arbeidsovereenkomst kun je denk aan: het maken van afspraken over het planten van een boom bij overwerk of het behalen van doelstellingen, meer vakantietoeslag en extra dagen als medewerkers met duurzaam transportmiddelen op vakantie gaan, hogere kilometervergoeding voor duurzaam woon-werkverkeer etc.

Duurzaam reizen is winstgevend
Phlip Boswinkel is directeur Local, een vastgoed bedrijf gericht op duurzaamheid. Het kantoor is gevestigd op het Centraal Station in Den Haag en dat is een bewuste keuze. Zo hebben we met de trein geen extra reistijd naar het station. Alle medewerkers hebben een e-bike en gebruiken voor het zakelijk verkeer het ov. Er zijn 2 e-auto’s voor afspraken die op een locatie zonder station zijn. We hebben geleerd dat natransport met bussen teveel tijd in beslag neemt. Het bedrijf telt nu 15 medewerkers. Met 10 medewerkers zijn de kosten en resultaten van dit beleid geëvalueerd.

  • Per jaar worden circa 250.000 autokilometers bespaard;
  • Er wordt nu nog 20.000 kilometer met de auto gereden;
  • Er wordt meer dan 30.000 kilometer per jaar gefietst;
  • Aan reistijd wordt circa 20.000 uren bespaard (door ligging kantoor op CS);
  • De directe mobiliteitskosten zijn t.o.v. 2016 met €40.000 per jaar gedaald.
  • Naar aanleiding van een vraag van een deelnemer. “Inderdaad zijn de huurkosten van onze locatie zo dicht op het station duurder dan op een bedrijventerrein maar alles bij elkaar zijn we veel goedkoper uit.
  • Naast de harde resultaten zijn er ook ‘zachte effecten’: medewerkers lopen meer dan 8.000 stappen per dag. Boswinkel zelf is mede hierdoor flink afgevallen.
  • Het duurzame imago van Local is alom bekend. Het gevolg is dat er geen gebrek aan medewerkers is. Zij melden zich zelf aan.
  • Fijn is dat ons motto: “zaken maken die we mooi vinden” geen marketingkreet is. We passen dit daadwerkelijk in de praktijk toe.

Reiskosten als reële kans om positieve veranderingen door te voeren
“Als reiskosten de pan uitrijzen is dit vervelend maar je kunt het ook aangrijpen als een kans. Juist met mobiliteit kun je als werkgever inzetten op duurzaamheid en op vitaliteit zonder aan bereikbaarheid in te boeten,” zegt Elske van de Fliert. Binnenkort zal de belastingvrije kilometervergoeding verhoogd worden van €0,19 naar €0,21 of €0,23. Dat brengt extra kosten voor de werkgever met zich. Van de Fliert heeft berekeningen gemaakt om de mogelijkheden te laten zien.

Gaat de kilometerprijs naar €0,21 dan ben je als werkgever gemiddeld €5.400,-- meer kwijt. Bij €0,23 is dit bijna €11.000,--

Als werkgever hoef je niet perse duurder uit te zijn. Het ov is kostenneutraal (obv gemiddelde ov-km prijs) en fietsen is zelfs goedkoper voor medewerkers.

Deze “goedkopere” varianten hebben naast kostenbesparingen ook nog andere voordelen zoals vitaliteit, duurzaamheid, hogere productiviteit. Soms is een ander mobiliteitsbeleid wel wennen voor medewerkers maar je kunt er genoeg andere zaken tegenover zetten: committeren, belonen, delen, monitoren, volhouden, duidelijke communicatie. Daarbij ben je niet het eerste bedrijf dat hiermee aan de slag gaat, velen zijn je al voorgegaan.

Heb je ondersteuning nodig? Neem contact op met een van de makelaars van Zuid-Holland Bereikbaar. info@ways2go.nl

Tot slot
Bert van Rijssen dankt alle sprekers en deelnemers voor hun actieve inbreng bij dit webinar. Neem als werkgever vooral contact op met de mobiliteitsmakelaar. Zij kunnen je verder helpen en vragen beantwoorden. Dit webinar werd georganiseerd door Zuid-Holland Bereikbaar: Bert van Rijssen, Ellery Landheer en Elske van de Fliert (mobiliteitsmakelaars) en Marina Meens (communicatieadviseur en projectleider campagne Ways2go).

Voor Bert van Rijssen was dit de laatste keer dat hij het webinar modereerde. Heel hartelijk bedankt Bert voor al jouw inzet bij de webinars de afgelopen jaren!