Verslag webinar: KiesVOORdelen

De meeste mensen weten wel dat er deelvervoer is, maar hoe gebruik je het en waarom zou je er als werkgever mee aan de slag gaan? MyWheels heeft als missie dat 1 miljoen deelauto’s Nederland mobiel houden. Op dit moment telt Nederland 8,9 miljoen auto’s (BRON: CBS , januari 2023). Dus die missie is uitdagend. Wel zouden er een heleboel tweede auto’s die de hele week stilstaan ingeruild kunnen worden voor deelvervoer. Zeker in de steden. En ook werkgevers zijn gebaat bij (elektrische) deelauto’s en andere soorten van deelvervoer in plaats van alle leaseauto’s. Deelvervoer? KiesVOORdDelen!

Moderator Anna Schouten heet alle aanwezigen van harte welkom bij dit lunch & learn webinar van Zuid-Holland Bereikbaar. Op verzoek gaat het webinar dit keer over allerlei soorten deelvervoer: KiesVOORdelen! Een speciaal welkom aan onze spreker van vandaag Martijn Prins van MyWheels.

Dit vinden de webinar deelnemers
Heb je al een keer een deeloplossing uitgeprobeerd?
Nee, dat is geen oplossing voor mij. --
Nee maar ik zou het wel willen: 5 x
Ja: 6x

Welke deelvervoeroplossing gebruik je of zou je willen gebruiken?
Deelfiets: 2 x
Deel-elektrische fiets: 3x
Deelscooter: --
Deelstep: 1x
Deel-bakfiets: 1x
Deelauto: 4x

Martijn Prins is fleetmanager ofwel manager groot zakelijk vervoer bij MyWheels. Hij gaat nader in op deelauto’s en wat die voor werkgevers kunnen betekenen.

De voordelen van een deelauto zijn:

  • Landelijke dekking (met name in de steden) dus daar is altijd een auto op loopafstand.
  • 72% van hun auto’s zijn elektrisch. Vanaf 2025 is dit 100%.
  • Je betaalt alleen voor gebruik.
  • De prijs is inclusief laden, tanken, schoonmaak, verzekering en onderhoud van de auto’s.
  • Werkgever ontvangt een gepersonaliseerd dashboard (alle benodigde informatie voor facturatie en medewerkersbeheer).
  • Auto reserveren, openen en afsluiten in 1 app.
  • Keuze uit verschillende modellen.
  • Privé rijden met apart account.
  • Binnenkort: ook enkele reis en ‘auto op afroep’!

Hun missie: Je hebt maar 1 miljoen auto’s nodig om Nederland mobiel te houden.​

Zakelijke mobiliteit met deelauto is in 4 stappen geregeld:

  • Aanmelden bedrijf
  • Uitnodigen medewerkers
  • Medewerkers downloaden de app
  • Inzicht en beheer via dashboard.

Martijn, wat viel je op aan de antwoorden om deelvervoer succesvoller te maken?

Het klopt dat je in de stad goed uit de voeten kan met deelvervoer maar dat in kleinere gemeenten het aanbod achter blijft. Daar is het (nog) niet rendabel te krijgen. Het idee is dat de deelauto overdag zakelijk inzetbaar is en in de avonduren voor particulieren. In kleinere gemeenten mis je overdag de zakelijke klant. Dan kan het niet uit. Opschaalbaarheid is belangrijk.

Een deelauto zou in de stad een heel goed alternatief zijn voor de tweede auto. Dat heeft veel voordelen, denk aan parkeerplekken, parkeergelden, parkeerplek zoeken, leefbaarheid, etc.

Daarbij is deelvervoer in het algemeen een goede combinatie met het ov.

Vraag:
Met 1 miljoen auto’s is heel Nederland mobiel? Is dat ook tijdens spitsuren als we allemaal op hetzelfde moment willen rijden?
Op piekmomenten heeft de zakelijke rijder voordeel (mobiliteitsgarantie).

Vraag:
Waarom geen beschikbaarheid/mobiliteitsgarantie voor particulieren?
Dat heeft te maken met vraag en aanbod. Als een zakelijke rijder vraag naar een auto heeft gaat die voor.

 

Vraag:
Is het ook mogelijk om als gemeente voor grote bedrijven in de stad een probeeraanbod van meerdere aanbieders te organiseren?
Ja, dat stimuleren we. We werken ook met kortingscodes.

Vraag:
Zijn er plannen om aan te sluiten bij de NS Businesscard?
Ja, daar zijn we mee bezig. Net als met andere MAAS aanbieders. Dan heb je een totaal aanbod.
Opmerking van een deelnemer:
Jullie collega Greenwheels zit in de NS-app maar is daar twee keer zo duur. Heel transparant. Not.

Meer vragen?
Neem gerust contact op met Martijn Prins. martijn.prins@mywheels.nl

Andere vormen van deelvervoer.
Elske van de Fliert vertelt over andere vormen van deelvervoer. Ze begint, hoe kan het ook anders, bij de ov-fiets. Dat is namelijk een van de oudste vormen van deelvervoer in Nederland. Vorige maand werd er een record aantal ov-fietsen verhuurd: een half miljoen keer in mei 2023.
Er zijn nu 22.000 ov-fietsen verdeeld over 300 locaties in Nederland. Ze staan bij stations maar ook bij busstations.

En hoe gebruik ik het?
Wat je nodig hebt is een persoonlijke- of NS business card (geen anonieme OV-chipkaart).
Bij de ov-businesscard zit de ov-fiets er standaard op.
Bij andere ov-kaarten moet je dit aanmelden.
Kijk op de app of er een fiets beschikbaar is en waar die staat.
Zijn er ov-fietsen beschikbaar dan ga je naar de stalling en pak je een fiets.
Soms open je de sleutel via de app, een andere keer moet je een sleutel uit een kluisje halen. NS werkt toe naar eenduidigheid.
Het kost 4,45 per dag tot 3 dagen(achtereen), daarna een bedrag per dag extra.
Op een ander station je fiets inleveren kost 10 euro extra
Er zijn nu ook elektrische ov-deelfietsen.
De fietsen hebben antilek banden.

Waarom zou ik er als werkgever wat mee willen?
Werkgevers willen best wel meer het ov stimuleren maar lopen aan tegen de last mile. Het deelvervoer, ook dat van MyWheels en de ov-fietsen bieden hiervoor een oplossing. Het helpt zeker ook dat er elektrische fietsen komen. Want sommigen bedrijventerreinen zijn wat achteraf gelegen.
Opmerking van deelnemer:
Je kunt op één business-kaart zelfs 2 ov-fietsen huren (voor bijvoorbeeld je partner zonder ov-kaart).

Welk deelvervoer is er nog meer?
Deelfietsen, denk aan Donkey Republic, Vaimoo, Lime
Bakfietsen: Cargoroo en Baqme
Deelscooters: Felyx, Check, GOSharing
Deelauto's: Greenwheels en natuurlijk Mywheels.

Wanneer gebruik je deelvervoer?
In de stad. Denk vooral ook aan de stad die je bezoekt. Daar moeten werkgevers hun medewerkers over informeren. Heel goede combinatie met het ov.

Tip:
Als je in de stad woont en minder dan 10.000 km/jaar met de auto rijdt, kan je beter een deelauto gebruiken. Dat is voordeliger. Denk aan parkeerkosten en ook aan het gedoe om een parkeerplek te vinden.
Opmerking van een deelnemer: Elektrificatie van het autopark is niet de enige oplossing. We moeten echt naar veel minder auto’s toe.

Tip:
Er gaan tot aan 2030 heel veel bruggen, wegen en tunnels in onderhoud in Zuid-Holland.
Deelvervoer in combinatie met ov is dan een handige oplossing. Wen er nu vast aan.

Vraag:
Wat is nou hét argument om collega's die vastgeroest zitten in de auto over te halen om van deelvervoer gebruik te maken?
Er is niet een argument. Bedenk als werkgever wat je kunt doen om ander vervoer te stimuleren.

Aanbod van Zuid-Holland Bereikbaar
Vanuit ZHB bieden we veel zaken kosteloos aan. Dus niets houd je tegen om als werkgever deelvervoer in te zetten. Onze makelaars helpen hier graag bij.

Tot slot
Anna Schouten dankt alle deelnemers voor hun actieve inbreng bij dit webinar. Met name grote dank aan de spreker van vandaag Martijn Prins.

Neem als werkgever vooral contact op met de mobiliteitsmakelaars. Zij kunnen je verder helpen en vragen beantwoorden. Zij weten welke regelingen er zijn, hoe andere werkgevers dat doen en hebben de kennis en tools om je verder te helpen. info@ways2go.nl

Wil je een van de vorige webinars terugkijken? Dat kan op: https://ways2go.nl/nl/werkgevers/webinars/

Dit webinar werd georganiseerd door Zuid-Holland Bereikbaar: Anna Schouten, Ellery Landheer en Elske van de Fliert (mobiliteitsmakelaars) en Marina Meens (communicatieadviseur en projectleider campagne Ways2go).

 

Het volgende lunch & learn webinar is op vrijdag 29 september

Heb je een voorkeur voor het onderwerp voor het volgende webinar? Neem contact met ons op.